Invitationer

Inspiration til din bryllupsinvitation

Hvad skal man skrive i invitationen?

Frieriet√     Dato√    Lokation og kirke booket√

Næste trin er bryllupsinvitation. Invitationen sendes normalt ud ca. 3-4 måneder før brylluppet afholdes og endnu tidligere hvis i har valgt en dato i sommerferien (uge 28 – 31) så jeres gæster ikke  har nået at bestille deres sommer ferierejse før de modtager invitationen.

Det er også blevet mere og mere almindeligt at sende en ’save-the-date’ meddelelse ud før selve invitationen, så jeres gæster endnu tidligere kan sætte et krydt i kalenderen.

Men hvad skal man skrive i selve invitationen? Hvis ikke man i forvejen er den vilde tekstforfatter, ligger det måske ikke så naturligt til en at forfatte en inviation. Og hvilke informationer skal man skrive i invitationen?  

Følgende punkter er især vigtige at have med:

 – Dato

– Tidspunkt og sted for vielse

– Tidspunkt og sted for eventuel reception (Hvis i har valgt at både holde reception og fest skal I måske overveje at lave to udgaver af invitationen.  Èn til dem, der kun skal med til reception og en anden til dem, der skal med til både reception og fest)

– Tidspunkt og sted for bryllupsfesten

– Svar udbedes senest

– Kontaktoplysninger

– Afsender

Det er en god idé at overveje om de nedenstående punkter er noget i vil have med i jeres bryllupsinvitationer. Og hav det i tankerne når i vælger layout, da indholdet i invitationen kommer til at fylde noget mere hvis i skal have plads til disse oplysninger. I kan evt. vælge at dele invitationen op i flere eller vedlægge ekstra oplysningerne. Det findes mange fine eksempler på dette på diverse sider. Prøv f.eks. at kigge lidt rundt på Pinterest. Uanset om I selv vil designe jeres invitationer eller få andre til det, så er det altid en fordel at få noget inspiration fra andre, så man kan få en fornemmelse af hvad man er til og bestemt ikke bryder sig om.

– Toastmaster og kontaktoplysninger på denne (det kan anbefales at have en toastmaster, da der oftest er en del taler og sange der skal koordineres)

– Gavekoordinator og kontaktoplysninger.

Hvis I ikke ønsker at bruge en ’ønskeliste’ er det en god idé at påføre en gavekoordinator på invitationen, så jeres gæster har mulighed for at rådføre sig med denne ved behov).

– Ønskeliste eller link til ønsker (fx en hjemmeside)

En del vælger at vedlægge en ønskeliste i invitationen, da det gør det lettere for jeres gæster at købe en gave i rent faktisk ønsker Jer. Ulempen er dog, at i sikkert får flere af samme ting. For at undgå dette, kan man med fordel lave en elektronisk ønskeliste som gæsterne automatisk opdatere, det kunne fx. Være en hjemmeside eller en app. som Ønskeskyen.

– Dresscode.

Har i præferencer til jeres gæsters påklædning til festen, skal i notere det i invitationen, både for Jeres egen skyld men også så i undgår at sætte gæsten i forlegenhed. Det kunne være i holder festen på en meget fiin restaurant og ikke ønsker fætter Lars dukker op i ”klubbens” lædervest med rygmærke eller Tante Olga måske ikke lige påføre sig sin gala kjole og mink stola til et afslappet havebryllup.

– Program for dagen

– Overnatningsmuligheder. Har i gæster der kommer langvejs fra er det en fin gestus at informere gæsterne om mulige overnatningsmuligheder i nærheden af festen.  

– Er festen for børn?

Hvis ikke i ønsker at børn skal deltage i festen, skal i notere det i invitationen. Man kan ikke antage at alle forældre automatisk tænker at børnene skal blive hjemme. I en del familier vil det være en meget naturlig ting at medbringe sine børn til diverse arrangementer medmindre de er informeret om andet. Og ønsker i at børn skal deltage, skal i nok tænke på lidt underholdning til ungerne. Det er mange timer for børnene at tilbringe til et bryllup.

– Bryllupshashtag. Det er de sidste par år blevet mere og mere populært med brug af #hashtags til bryllupper. Det er en fin måde at få gæsterne til at samle de billeder de tager i løbet af dagen ét sted, så alle inklusiv Jer kan se billederne efterfølgende.

Eksempler på tekster til invitationen:

Kære….

Så nu skal vi giftes d.15 august kl. 14:00 på Byens Rådhus. Efter vielsen holder vi middag & fest på Café Lanternen.

Vi håber meget at du vil fejre dagen med os

Vi glæder os til at se jer!

Kærlig hilsen

Anne-Marie & Michael

S.U.  senest 15. juni til 45454545


Kære…

Vi skal giftes!

Derfor vil det glæde os at se dig/jer d. 19. august 2025 Kl. 13 til vielse i Byens Domkirke. Efterfølgende inviterer vi til reception og bryllupsfest på Den Gyldne Måge.  

Vi glæder os til at se dig/jer til et brag af en fest!

De kærliste hilsner

Anne-Mette & Kristian

Kære …

Den 28. februar friede Simon til Maia, som gav ham et stort ja til gengæld.

Det vil derfor glæde os at fejre vores kærlighed sammen med Jer lørdag den 15. august.

Vielsen finder sted i Byens Kirke klokken 14.30.

Efter vielsen er der fest på Hotel Pauli.

Kærlig hilsen Simon og Maia

S.U. Senest den 1. juni på tlf. 45 45 45 45

Kære…

Det vil glæde os at se dig/jer til vielse mellem

Christina & Kim

  1. 21.21.21 i Vinterby Øster Kirke

Med efterfølgende bryllupsfest på

Hotel Lanternen

Vi glæder os til at se jer!

Kærlig hilsen

Christina & Kim

S.U.  senest 15. august til 45454545


Kære …

Nu skal det være – Vi siger ja til hinanden!

Derfor vil det glæde os at se jer til vielse lørdag d. 16. august kl. 13.00 i By kirken.

Efter vielsen og frem til kl. 15.30 byder vi på bryllupskage og forfriskninger på Øster Hotel.

Derefter vil det glæde os at se jer til festmiddag kl. 17.30 på Hotellet.

Vi glæder os til at se jer.

Anika & Lars

S.U. Senest den 15. august på tlf. 45 45 45 45


Kære …

Kom og vær med når vi siger for evigt ja til hinanden.

Vielse den 15. august kl. 14 i Byens kirke.

Reception med lidt snacks i haven på færgekroen.

Middag & fest på færgekroen kl. 17.30.

Vi glæder os utrolig meget til at se jer!

Kærlig hilsen

Helle & Sten

S.U. Senest den 1. juni på tlf. 45 45 45 45

Fest uden børn

Hvad skriver man i invitationen til en “voksen fest”?

Det er meget forskelligt om man ønsker en fest med deltagelse af gæsternes børn, eller foretrækker en fest kun for voksne. Hvis man er til det sidste, er det vigtigt at man får informeret gæsterne herom, da det ikke er en selvfølge for alle. Så hvordan får man angivet i invitationen, at man ønsker en børnefri fest uden at virke uhøflige eller komme til at træde nogle over tæerne?

Herunder kan du se nogle bud på den lidt tricky formulering til invitationen for en ”voksen only” fest:

Simpelt og kort: “Børn er velkomne til selve vielsen”. Det fremgår her i mellem linjerne, at børn egentlig ikke er velkomne til festen.

Du kan også udvide sætningen så der ikke er tvivl om budskabet til:

“Børn er velkomne under vielsen, men den efterfølgende fest er en voksenfest”

En mere diskret og humoristisk tilgang kunne være:

“Find danseskoene frem og hyr en barnepige – så vi kan danse hele natten med Jer!

Bilv en del af vores univers og få beskeder om Events, Sales & Inspiration

© MARI LOU. All Rights Reserved

MARI LOU |  Perlegade 60 | 6400 Sønderborg